۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 551708

بیشتر از ۳۰ سال پیش وقتی هنوز ۱۹ سال بیشتر نداشت به اسلام گروید. فرزندی که در خانواده ای کاتولیک زاده شده و رشد کرده بود از ۱۴ سالگی وارد فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و از همان زمان هم ذهن جستجوگرش متوجه آثار و نشانه های اسلامی کشورش شد.

خادمی از سرزمین «اندلس»

به گزارش قدس آنلاین، «اسپانیا» ی قرن ۱۴ هجری حتی برای ما مسلمانها همه شهرت و اعتبارش انگار با دنیای توپ گرد و چمن سبز گره خورده است طوری که برق ستاره های میلیاردی فوتبال آنقدر چشممان را گرفته که فراموش کرده ایم، امپراطوری امروز فوتبال دنیا، روز و روزگاری دروازه ورود اسلام به اروپا بود و هنوز که هنوز است آثار و نشانه های فرهنگ اسلامی در همه جای آن به چشم می خورد. حالا و ۱۴۰۰ سال پس از آنکه «طارق» - سردار سپاه مسلمانان –  و سربازانش در سواحل اسپانیا پیاده شدند، افرادی  ، نه از شرق کره خاکی، بلکه از قلب سرزمین ماتادورها پیدا شده اند که حرف از اسلام و مذهب تشیع می زنند. نمونه اش «میکائیل آلوارز» که در حسینیه امام رضا (ع) و همچنین  مسجد امام رضا (ع) در شهر «سویجا» مردم را به دین اسلام دعوت می کند.  

کاتولیک زاده

بیشتر از ۳۰ سال پیش وقتی هنوز ۱۹ سال بیشتر نداشت به اسلام گروید. فرزندی که در خانواده ای کاتولیک زاده شده و رشد کرده بود از ۱۴ سالگی وارد فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و از همان زمان هم ذهن جستجوگرش متوجه آثار و نشانه های اسلامی کشورش شد. البته تک پسر خانواده «آلوارز» برای تحقیق و مطالعه در باره اسلام و بعدها گرایش به آن با مقاومت و مخالفتی در خانواده رو به رو نشد و برای همین ۵ سال بعد بدون اینکه خانواده اش را حیرت زده کرده باشد، خبر پیوستنش به اسلام را اعلام کرد. «میکائیل» بعدها با دختری مسلمان به نام «فاطمه» از اهالی مراکش ازدواج کرد و در حال حاضر نیز سه فرزند پسر دارد.

نمی دانستم امام رضا (ع) کیست!

البته، خادم فرهنگ رضوی شدنش به ۳۰ سال پیش بر نمی گردد. او در جشنواره بین المللی دو سال پیش به دلیل تلاشهایش برای ترویج شعائر اهل بیت (ع) در اسپانیا به عنوان خادم فرهنگ رضوی معرفی شد. خادمی که با وجود همه تلاشهایش از ۱۹ سالگی، ۵ سال پیش برای نخستین بار موفق به حضور در حرم رضوی و زیارت امام رضا(ع) شده بود. «میکائیل» در این باره گفته است : وقتی قرار شد برای نخستین بار به مشهد بیایم، در باره حرم امام رضا (ع) هیچ نمی دانستم... راستش را بخواهید اصلاً نمی دانستم امام رضا (ع) کیست و چطور باید ایشان را زیارت کرد.

مثل بچه ها گریه می کردم

به عادت پژوهشگری و مطالعه، پیش از سفر به مشهد سراغ اینترنت رفت و دنبال زیارت و آدابش گشت. در این سفر مجازی خیلی چیزها دستگیرش شد اما نه به اندازه وقتی برای نخستین بار فضای حرم رضوی و طعم زیارت را تجربه کرد. در این باره به خبرنگاری گفته است : «طبیعتاً آدم سرد و خشکی هستم ولی نمی‌دانم حرم چه حسی دارد که من احساس می‌کنم زندگی فقط در آن حرم جریان دارد... یعنی ما در حرم به معنای واقعی زندگی می‌کنیم ولی بیرون از آن‌جا فقط زنده هستیم. این حس متفاوت را همیشه در حرم‌رضوی تجربه می‌کنم...یک‌بار که به حرم رفته‌بودم با این‌که بقیه هل می‌دادند و می‌خواستند زیارت کنند من مثل بچه‌های کوچک یک‌جا ایستاده بودم و داشتم گریه می‌کردم... فقط وقتی به حرم می‌آیم این حس را دارم و وقتی بیرون می‌آیم حتی در هتل این حس با من نیست چه برسد به این‌که بخواهم آن را در اسپانیا برای کسی بگویم. این حال واقعاً توصیف‌نشدنی است و هیچ‌کجای دنیا پیدا نمی‌شود. ‌

فلسفه زیارت را پیدا کردم

از آن همه مطالعه پیش از سفر، تنها به همان حس و حالی که توضیح می دهد نرسیده بود. یعنی حس و حال هنگام زیارتش تنها از سر ذوق زدگی و یا تجربه نخست زیارت نبود. برای «میکائیل» رسیدن به فلسفه زیارت، درست مانند گرویدنش به اسلام ، یک کشف و شهود به شمار می رفت، تلاش می کرد، می کاوید و تنها وقتی آرام می گرفت که به حقیقت مورد نظرش دست می یافت. در این باره می گوید: «وقتی درباره امام‌رضا(ع) جست‌وجو می‌کردم به دو نکته مهم رسیدم؛ یکی فلسفه و حکمت زیارت و دیگری متن زیارتنامه امام(ع) ... به یک‌سری از زیارتنامه‌ها به زبان عربی و اسپانیایی دست پیداکردم و در اینترنت هم گذاشتم و بعد از آن هم خدا را شکر خیلی از بچه‌های اسپانیایی‌زبان هم می‌توانند از این زیارتنامه‌ها استفاده کنند».

اندیشمند اسلامی

پیشینه ۳۰ ساله مسلمانی اش می گوید که «آلوارز» را باید نه به چشم یک «رهیافته» بلکه به چشم یک اندیشمند مسلمان نگریست. او نه تنها در باره امام رضا(ع) بلکه در باره دیگر ائمه اطهار(ع) نیز تحقیق کرده و حرفهای زیادی دارد که هم برای مسلمانان اسپانیا و هم برای من و شما جالب و شنیدنی خواهد بود. نمونه اش سخنان سال گذشته او در «کنگر بین المللی امام سجاد (ع)» است : «امروز متاسفانه کانون گرم خانواده در غرب بیشتر به یک میدان جنگ شبهات دارد و ارائه معارف رساله الحقوق امام سجاد(ع) در قالب های جذاب می تواند آرامش را به خانواده های غربی هدیه دهد... اگر کتاب های همچون «صحیفه سجادیه» و رساله الحقوق» را با زبان امروزی و با محوریت مسائل مبتلابه دنیای غرب ترجمه موضوعی کنیم، با استقبال گسترده جوانان غربی روبرو خواهد شد... اجرای فرامین آن حضرت، نیاز جدی دنیای امروز است که اگر در قالب های جذاب به جوانان غربی عرضه شود وضعیت کنونی را تغییر خواهد داد».

شیعه هراسی کارمان را سخت می کند

  به دشواری های کارش که می رسد، می گوید : «مسلمانان در اسپانیا اقلیتی محض هستند و میان مسلمانان، شیعیان اقلیت بسیار مظلوم‌تر. در موج اسلام هراسی دنیا، وهابیت به ماجرای شیعه هراسی دامن می‌زند. این بر افکار مردم اسپانیا اثرگذار بوده و کار تبلیغی ما را در منگنه قرار داده و می‌دهد. آنها در مقابل هر گفت‌وگوی منطقی و استدلالی واکنش بدی نشان می‌دهند شاید گفت‌وگو کردن در عمل دشوار باشد اما وظیفه ما این است که پیام گفت‌وگوی منطقی حضرت‌رضا(ع) را به مردم خودمان برسانیم. نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم و تضمین دهیم که چه می‌شود و چه نمی‌شوداما تلاش خودمان را برای ترویج زبان گفت‌وگوی منطقی ادیان براساس سیره رضوی می‌کنیم. امروز ادیان با هم درگیر هستند و میز مناظره‌ای نیست».

راه را نشانم بده

سالها، با عنوان و یا بی عنوان و نشان، برای توسعه فرهنگ رضوی کوشیده است. از میان همه ویژگی های امام رضا (ع)، غریب بودن آقا برایش جالب تر است. شاید به خاطر اینکه به دلیل مسلمانی، حتی در میان مردم کشور خودش هم گاهی احساس غریبی می کند. «میکائیل آلوارز» با همه این غریبی و با جود دشواری هایی که پشت سر گذاشته و پیش رو دارد وقتی به نوبت به بیان خواسته هایش از امام (ع) می رسد تنها می گوید: «از مادیات چیزی نمی‌خواهم اگرچه مادیاتی هم نداریم ولی آنچه من و همسرم را نگران می‌کند، تربیت فرزندانم است که در آن جامعه ناسالم چطور فرزندانم را سالم پرورش دهم؟ درخواست من از حضرت این است که راه درست را نشانمان دهند ...».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.